Traditiegetrouw opende afgelopen zaterdag de Efteling weer; het was namelijk
1 april. Benieuwd of het park volgend jaar, wanneer 1 april op zondag valt,
ook daadwerkelijk pas op zondag zal opengaan. In
elk geval: wat buitjes in de voormiddag, maar na de middag klaarde het op en
konden we, voor het eerst sinds de Winter Efteling (want voor de
onaantrekkelijkheid van TiTaTovenaar had ik beleefd edoch vriendelijk
bedankt), weer genieten van een dag in de Efteling.
De Efteling heeft, behalve 20 miljoen in De Vliegende Hollander, dit jaar
ook nog 's 9 miljoen euro in onderhoud gestopt. Van vernieuwde horeca (Kom
Eten, een nieuw eetconcept in de Florant waar je al je eten in kommetjes
krijgt) tot vernieuwde winkels (zoals de Loetiek, dat nu een Pieckwinkeltje
is geworden, met vrij duur geprijsde Pieckreproducties, de overstock van onverkochte Eftelingpins van de afgelopen jaren en voor de rest
dezelfde Laven- en Pardoeszooi die je ook al elders vindt) en van updates
(zoals het prachtig vernieuwde Droomvlucht, waar de Elfentuin bijzonder
enthousiast werd opgefrist, vernieuwde treinen voor de Python, het nieuwe
riet op de daken van diverse huisjes en dingen als de vernieuwde reus van
Klein Duimpje) ... de Efteling geeft gelukkig niet alleen geld uit aan een
nieuwe attractie.
Tsja, over nieuwe attracties gesproken. Hier in België ging afgelopen
weekend het pretparkseizoen van start. Alleen Bellewaerde slaagde er in om
dit weekend een van zijn twee nieuwigheden open te krijgen, en dan was het
maar de uit Walibi World overgeplaatste El Toro. De 4D-bioscoop opent in
Bellewaerde pas in mei. In Bobbejaanland openden noch de tot Dreamcatcher
opgeleukte Air Race, noch de nieuwe 4D-shooter Desperado City. Plopsaland
moest het doen zonder Spring Flyer (een zeventig meter hoge zweefmolen) en
zonder zijn nieuwe Piet Piraatwaterachtbaan van Mack en in Walibi Belgium is het nog op zijn minst wachten tot het hoogseizoen voor de 55-meter hoge skiliftachtbaan Vertigo
opent. In de Efteling is het verhaal niet anders: de Vliegende Hollander
komt er aan, maar nog eventjes niet.
Zaterdag was het plein van De Vliegende Hollander voor het eerst
toegankelijk. Het is het eerste attractiegebouw van het park sinds Fata
Morgana waar je ook daadwerkelijk op en rond en langs kunt en dat niet
zomaar een gevel is voor een gebouw (het theater heeft dat trouwens ook,
maar is niet echt een attractie natuurlijk). Ik vind het er allemaal erg
fraai uitzien, met leuke kleine details en een stijl die het Pieckeriaanse
korset in Ruigrijk wat harder aanspant. Vanuit Eftelingliefhebbershoek
krijgt ontwerper Karel Willemen het zwaar te verduren, maar ik vind dat -
hoewel er natuurlijk dingen aan zijn die ik anders zou hebben gedaan - het
voor een eerste Eftelingattractie van zijn hand beeldig is en er diverse Ton
van de Ven-ontwerpen zijn die nog niet eens in de buurt komen (kuch Vogel
kuch Rok kuch). Hier en daar ziet het er nog een beetje te nieuw uit, maar
zon en regen en wind zullen daar de komende jaren wel verbetering in
brengen.
Op de Efteling vervloeken heel wat medewerkers de dag waarop besloten werd
met Kumbak in zee te gaan - eerst de Pythontreinenimpasse, dan het probleem
met De Vliegende Hollander. Maar goed, de Efteling is eigenzinnig en doet
het op zijn eigen manier, zodat Plopsaland volgende week een in zeven haasten
neergeplompte Supersplash van Mack draaiende heeft en de Efteling nog steeds
aan het wachten is op de levering van het merendeel van zijn bootjes. De
fijnafstelling van de scenes op het verloop van de boten blijkt het grote
knelpunt te zijn en daar kan niet aan worden verdergewerkt tot alle boten
ter plaatse zijn. Het gaat in elk geval om een geheel van relatief kleine
problemen die elk afzonderlijk op relatief korte termijn opgelost kunnen
worden. Een Droomvluchtdebacle zoals in 1992 is vooralsnog niet aan de orde, hoewel je dat natuurlijk nooit zeker weet en het er vooralsnog naar uitziet dat de lente op z'n laatste benen zal lopen voor
de eerste bezoekers De Vliegende Hollander in zullen kunnen.
Voor de rest lag het park er vrij goed bij: alle attracties behalve De
Vliegende Hollander deden het (hoewel de Python en de Pegasus slechts met
een trein reden en de Bob er halverwege de middag de brui aan gaf), alle
werkzaamheden waren achter de rug en hoewel de meeste bloemen nog uit hun
bol moesten komen en de bomen erg kaal zijn in deze tijd van het jaar, lag
het park er heel genietbaar bij. De schraalheid van de natuur maakt de Lente
Efteling mijn minst favoriete Eftelingseizoen van de vier, hoewel de warme
temperaturen en het blakende zonnetje 's middags ons af en toe lieten dromen
dat het eigenlijk al zomer was.
In Fata Morgana doet Hennie Knoets tredmolen in de gevangenis het weer,
zoals al eerder gezegd is de Elfentuin van Droomvlucht helemaal opgefrist
met duizenden nieuwe bloemen en planten en het ziet er fantastisch uit
(hoewel de blauwe en roze pruikjes van sommige gothic-elfjes voor mij niet
gehoeven hadden), in Vogel Rok deden de laser- en neveleffecten het weer als
voorheen en de tentoonstelling in het Eftelingmuseum rond 25 jaar
thrillrides in de Efteling (het is dit jaar namelijk een kwarteeuw geleden
dat de Python openging) is best fraai, met prachtig beeldmateriaal,
originele ontwerpen en maquettes van o.a. De Vliegende Hollander en Vogel
Rok, bouwplannen, nooit eerder gepubliceerde schetsen van o.a. Ton van de
Ven en, als een soort extra verrassing, de orkestrale muziek van De
Vliegende Hollander in avant-premiere in de luisterbak in het midden van de
eerste zaal. En ik moet zeggen: ik vind het een aanstekelijk walsthema
waarvan ik nu al hoop dat de Efteling het gauw op cd uitbrengt.
De eerste Vliegende Hollander-souvenirs zijn intussen overigens ook al
gespot: in het Efteling Theater kunnen alle abonnementhouders van de
Efteling gratis een blauwe Vliegende Hollanderpin afhalen en in de
winkeltjes van het park ligt het boek over de sage van de Vliegende
Hollander nu al in de rekken. Ik heb het gekocht, maar het leest vrij saai,
eerlijk gezegd, en ik heb het na enkele pagina's weer dichtgedaan. Misschien
dat ik het als de attractie opengaat, nog 's opendoe, maar de auteur is
duidelijk meer een researcher en volkshistoricus dan een vlotte schrijver. Een
nieuw fotoboekje is er nog niet (daar wordt wellicht mee gewacht tot de
attractie open is) maar in de winkeltjes ligt wel een aangepaste
plattegrond, waarop De Vliegende Hollander is toegevoegd. Overigens zijn
twee attracties van de kaart verdwenen: de kanovijver en bestuurbare
bootjes. Die laatste was een betaalattractie - benieuwd waarom die is
weggedaan en of er nog iets nieuws komt op die plek.
De nieuwe treinen van de Python zijn een hele vooruitgang! Nou ja, treinen:
het zijn vooral de beugels die het verschil maken met vorig jaar - ze zitten
een heel stuk beter en hoewel de treinen net voor de Beierse curve nog
steeds een klap krijgen, is de impact op je oren gelukkig aanzienlijk minder
geworden. Was de Python een attractie waarvan ik vorig jaar al had
uitgemaakt dat ik die vanaf dan veel minder ging doen, dan ben ik blij nu te
kunnen zeggen dat de Python weer in het aanbod van een dagje Efteling mag
worden opgenomen zonder angst voor een tienbeurtenkaart bij de chiropractor
om de hoek.
Het eerste Eftelingbezoek van seizoen 2006 zit erop ... Voor mij persoonlijk is zo'n eerste Eftelingbezoek altijd een beetje een startschot voor het nieuwe pretparkseizoen. Dat het een mooi en verrassend jaar mag worden ...
Erwin Taets